אווירובטיקה בטיסנים מונחי רדיו
סוג זה של טיסה הוא העתק טיסה תחרותית של מטוס אווירובטי בגודל מלא. בעוד שבתחום הטיסנאות אין מגבלה לגבי סוג הטיסן בתחרויות שונות, הדרישה בטיסה אווירובטית היא כי הטיסנים יהיו העתקים מוקטנים של מטוסים אמיתיים בגודל מלא אשר התחרו בתחרות אווירובטית בינלאומית (IAC), וביניהם מגוון רחב של מטוסים העומד לרשות המטיס, לדוגמה מטןס ה-Extra 300 הפופולרי.
IMAC – INTERNATIONAL MINIATURE AEROBATIC CLUB
התחום נוסד במקור ע"י קבוצה מצומצמת שפעלה תחת ה-AMA האמריקאי, וממנו התפתחה מחלקת ה-IMAC המאגדת תחתיה כיום את ענף האווירובטיקה בטיסנים מונחי רדיו בכל העולם. ארגון ה-IMAC הוא ארגון ללא מטרת רווח, אשר מתמקד בחינוך והקניית הידע והקווים המנחים המרכיבים את הספורט. מטיסים המעוניינים להתנסות באווירובטיקה מסוג זה מתקבלים ברצון רב במחלקות ה-IMAC השונות בכל העולם.
מהי בעצם תחרות ?
תחרות היא אירוע בו מתכנסת קבוצת מטיסים המתחרים תחת מסגרת של חוקים מוגדרים. המשתתפים מטיסים סדרות של תרגילים מוגדרים מראש בפני שופטים. בתחילה יש לכל מתחרה ניקוד 10 מושלם, ממנו מפחיתים השופטים נקודות בהתאם לסטיות מן התרגיל או טעויות במהלכו. סדרה מורכבת בדר"כ מבין 8-10 תמרונים. בדיוק כשם שנהוג בתחרות המטוסים בגודל מלא, מתחלקים המתחרים לרמות כאשר מעבר ביניהן מתבטא בדרגת קושי ואתגר ההולכים וגדלים. לכל רמה ישנו רצף סדרה ידוע (KNOWN) המתפרסם מדי שנה, ואשר מוטס בכל אירוע הנערך במהלך אותה השנה הקלנדרית. ברמות הגבוהות יותר, ישנו רצף טיסה לא ידוע (UNKNOWN) המוצג בפני המטיסים ביום התחרות עצמו. מהלך התחרות הוא כזה אשר בו כל המשתתפים מטיסים את הסדרה שלהם בפני השופטים ומנוקדים בהתאם, לאחר מכן מתחלפים השופטים והמשתתפים מטיסים את אותה הסדרה שוב. עפ"י חוקת התחרות, לכל מטיס מושמטת מן הניקוד הטיסה הפחות טובה שלו, ובסופו של דבר המטיס בעל הניקוד הגבוה ביותר מנצח.
המתחרים מתחלקים לחמש רמות עיקריות:
BASIC – זוהי הרמה הבסיסית ובה מטיסים המשתתפים סדרת תרגילים פשוטה, הם רשאים להטיס טיסנים מכל גודל או צורה ואינם חייבים בטיסן שהוא העתק מטוס אמיתי, ומטיסים סדרה ידועה (KNOWN) בלבד.
SPORTSMAN – ברמה זו התרגילים הופכים מאתגרים יותר, המטיסים נדרשים להטיס טיסנים שהם העתק של מטוסים אמיתיים, ולראשונה מוצגת בפניהם סדרה לא ידועה (UNKNOWN).
INTERMEDIATE – ברמה זו התרגילים הם ברמת מורכבות וקושי גדולים יותר, כמו גם רמת הקושי של הסדרות הלא ידועות (UNKNOWN).
ADVANCED – ברמה זו נדרשים המשתתפים ליכולת הטסה של כל תמרון, בו בזמן שרמת הקושי ורצף התרגילים הופכים מורכבים וקשים אף יותר.
UNLIMITED – כשמה כן היא, זוהי רמה בלתי מוגבלת בדרישות התחרות כלפי המשתתפים, בפניהם מוצגות סדרות לא ידועות של תמרונים מורכבים ברמת קושי גבוהה המעמידים את יכולת ההטסה ואת איכות וכיול הטיסן בפני האתגר האולטימטיבי. זו רמה אליה מגיעים לאחר שנים של אימון ונסיון.
בנוסף, ישנן עוד שתי קטגוריות אפשריות בכל תחרות:
FREE STYLE – זהו מופע אירובטי מרהיב בו נדרש המשתתף להטיס לצלילי מוזיקה. אין תרגילי חובה וכל מטיס מקבל במה להציג את סגנונו ויכולות ההטסה שלו. המשתתפים נשפטים עפ"י קריטריונים כגון מקוריות, התאמת הטיסה למוזיקה וכישורי הטסה. על אף היותה צורת ההטסה המלהיבה ביותר, זו אינה קטגוריית חובה והיא אינה מופיעה בכל תחרות. הקטגוריה פתוחה בפני מטיסים מכל רמות ה-IMAC ללא הגבלה, ובלבד שהם משתתפים באחת מ-5 הרמות הקיימות.
SENIORS – המטיסים הטובים ביותר מעל גיל 55 מתחרים בכל הרמות מלבד BASIC.
אז איך מתחילים ?
להתחיל להטיס IMAC זה די פשוט, והאמת היא שאם קראת את המאמר עד כאן, אתה כבר בחצי הדרך. אם מאסת בטיסה במעגלים ותרגולי המראות ונחיתות, אתה כנראה מוכן לאתגר שמציב תחום ה-IMAC !
ראשית, בוא וננפץ מספר מיתוסים:
אני צריך טיסן גדול !
טעות ! ניתן להתחיל ולהטיס IMAC, בעזרת כל טיסן העומד לרשותך. נכון, מאפייני הטיסה של טיסנים שתוכננו לתחרויות אווירובטיות טובים יותר והם קלים יותר להטסת IMAC, אך בשלב ראשון אין צורך לרוץ ולרכוש טיסן יקר אלא לבחור את מה שייכנס לרכב בקלות וקדימה למנחת !
להטיס IMAC זה יקר !
טעות ! כבכל תחביב, כל אחד מצטייד בהתאם לתקציבו וטעמו האישי. מטיסים מסויימים יחליטו להצטייד בטיסן בסיסי בעלות נמוכה בעוד שאחרים לא יטיסו פחות מהטוב והיקר ביותר. איכות הציוד לא תקבע בהכרח את איכות הטיסה, וכשם שכסף לא ירכוש עבורך כישרון, הרי שההתקדמות בתחרויות תהיה תוצאה ישירה של אימון והתמדה של אותו מטיס. ניתן להתחיל ולהטיס בכל גיל, בעזרת כל טיסן, ובלי שום קשר ליכולת ההטסה ההתחלתית שלך. כל הנחוץ הוא רצון לשפר ולקדם את יכולות ההטסה שלך, ובתחום זה אין שני לעקומת הלימוד אשר מקנה ההטסה האווירובטית.
רוצה להתרשם ? להגיע לצפות ?
אמנם לימוד עצמי הוא שיטה מצויינת, אך יחד עם זאת כדאי מאוד לקבל הדרכה ועזרה ממטיסי IMAC מנוסים. הטסה משותפת תאפשר לך לקבל משוב מיידי לגבי איכות הטיסה ותסייע לך לשפר את דיוק האלמנטים, את תזמון הטיסה ובאופן כללי תתרום גם למטיס איתו אתה נמצא במשוב שלך לגבי הטיסה שלו.
סדנאות שיפוט
בישראל מתקיימות סדנאות שיפוט לפחות פעם בשנה, בדר"כ סמוך לפתיחת עונת ה-IMAC של אותה השנה. השתתפות בסדנה כזו תאפשר לך ללמוד את חוקי התחרות ובעצם להבין מה מחפשים השופטים בטיסה שלך בהמשך.
אז למה אתה מחכה ?
בישראל קיימת ליגת IMAC משנת 2009, ומוכרת כמחלקה רשמית של "קלוב התעופה לישראל" החל משנת 2010 בניצוחו של עדי כוכב. עדי הוא מבכירי מטיסי ה-IMAC בעולם וכיום גם הנציג הרשמי של ליגת ה-IMAC בעולם. אתם מוזמנים להיכנס לאתר האינטרנט של ליגת ה-IMAC בישראל בכדי ללמוד עוד על התחום, להוריד טפסים, להירשם ולהתעדכן בלוחות הזמנים של המחלקה. האיור למטה נקרא דיאגרמת Aresti, והיא דוגמא למדריך מקוצר עבור כל סדרות התרגילים האווירובטיים התחרותיים בעולם. בסרטון הדוגמה תוכל להתרשם מתמרונים בסיסיים אשר יסייעו לך להתחיל… בהצלחה !